Down Under: The Outback - Reisverslag uit Adelaide, Australië van bobenlis - WaarBenJij.nu Down Under: The Outback - Reisverslag uit Adelaide, Australië van bobenlis - WaarBenJij.nu

Down Under: The Outback

Door: Bob & Lis

23 April 2011 | Australië, Adelaide

Jeeeeeuuuuj daar zijn we weer!!!

Het is hier echt zo super gaaf!!
We hebben zojuist twee weken rond gesleurd (ehh beter gezegd rond gescheurd) door de outback van Australie:
- geen telefoon, geen computer, geen internet, geen tv, nauwelijks toeristen.... lekkerrrrr!!
- een vet 4WD avontuur, veel uitzichten, natuur, bergen, National Parken, rivieren, zonsondergangen, zonsopgangen, sterrenhemels...... mooooi!
- outback campings (hooguit een wc-pot boven een enorm gat + een rolletje wc papier, verder geen enkele faciliteiten dus geen water, licht, oid), bushcamping (zie outback camping excl. die wc pot en gelukkig hadden we zelf een wc rol bij ons, dat gat graven wij zelf wel hahaha).
- vastgereden in een rivierbedding, lekke band, 100.000 vliegen om je oren..... minder lekkerrrrr!
en zo'n 3.400 km later zijn we in Adelaide.

Goh, hoe moet ik onze belevenissen van de afgelopen twee weken in godsnaam samenvatten zodat het nog leesbaar blijft voor jullie. Nou ik doe mijn best!

Alice Springs
Zaterdag 9 april zijn we dus aangekomen in Alice Springs. Een plaatsje in de outback en telt ruim 26.000 inwoners. In Alice Springs zelf is niet veel te beleven. De sfeer is er goed, behalve dat je 's avonds niet alleen op straat moet komen en er een hek om het hostel staat dat 's avonds op slot gaat... dat verwacht je dan weer niet.
Maar, we zaten wel recht tegenover een, ja hoor dames, hockeyveld!!!! Ik heb de verleiding weerstaan, en ben niet gaan hockeyen, vond het iets te heet ;-) Bob was wel stoer en is 's ochtends gaan hardlopen (ja zei de gek).
In Alice hebben we onze "Polly" opgehaald (nee geen pony dit keer maar een 4WD Campervan die ons door de outback zou gaan loodsen.

West McDonnel Ranges
Onze eerste route liep door dit super mooie natuurgebied. We hebben o.a. Standley Chasm, Ellery Creek Big Hole, Serpentine Gorge, Glen Helen Gorge, Ormiston Gorge, Redbank Gorge en Palm Valley gezien (ja sorry die namen willen we bijhouden voor ons eigen dagboek ;-). Een gorge is eigenlijk een diep ravijn tussen twee enorme cliffen, meestal ontstaan door rivieren die hierdoor stromen.
Ormiston Gorge was de gaafste wandelroute van 7 km door de bergen, de laatste 500 m was de rivier hoger dan normaal en moesten we zwemmen (gelukkig wisten we dit van te voren en had Bob zijn underwatercasing voor zijn camera bij en de rest lag in de camper!).
Ook Palm Valley was een waar avontuur, de weg er naar toe was onze eerste echte 4WD Required route en dat hebben we geweten! Super veel gaten in de weg (weggespoeld door de zware regenval 10 dagen eerder), veel overstroomde stukken dus moest je gewoon door de rivier rijden en zandbanken van rivierbeddingen. En die laatste hebben we zeker goed geweten. Ik (ja Lis dus) kreeg het voor elkaar de verkeerde route te pakken en reed onze schattige "Polly" vast, ja inderdaad heel erg vast, middag in de rivierbedding! Ooops!! Gelukkig hebben we twee gelukspoppetjes gekregen, inmiddels genoemd naar de lieve gevers: Brenda en Rob, en dankzij deze Bonequinhas da sorte waren we binnen 45 minuten weer bevrijd en reden we vrolijk verder. (Ik vertel er niet bij dat we uiteindelijk zijn geholpen door een zwaar ervaren 4WDriver die alle voorzieningen bij zich had ;-)

Kings Canyon
Onze volgende stop was de bekende Kings Canyon. Ook hier hebben we ons vermaakt met een prachtige wandeling door de Canyon, van zo'n 7,4 km.

Uluru (Ayers Rock) & The Olga's
Jaja, de bekende rooie rots die je op de boekjes en foldertjes over Australie vindt. Deze rots is heilig voor de Aboriginals (de oorspronkelijke bevolking van Australie), maar de Olga's zijn dit zelfs nog meer. Dus ook hier trokken wij onze wandelschoentjes aan en hebben we nog eens 7,2 km gewandeld (ehh nee niet op dezelfde dag hoor). Beide natuurverschijnselen zijn super mooi en indrukwekkend.

Ootnadatta Track
Deze route beloofde veel, maar liet ons niet heel veel mooiers zien dan we eigenlijk al gezien hadden. De off road track die we hiervoor gevolgd hadden was veel vetter, zaten veel meer gaten in de weg, en die had veel meer floodings (overstromingen). Dat is pas echt off road en jaaahhh daar hebben we die verdomd dure 4WD (onze lieve Polly) voor gehuurd.
Wel hebben we hier het 6e grootste meer ter wereld gezien, Lake Eyre. Een groot zoutwater meer, dat normaal droog staat. Maar door de hevige regenval en overstromingen stond deze nu behoorlijk vol water. Dus dat was best een unieke gelegenheid!

Flinders Ranges
Woooooooooooooooooooooooooooow, hier hebben we echt 100 keer per dag tegen elkaar gezegd hoe mooi het hier is. Echt te mooi heuvel / bergachtig landschap met prachtige uitzichten. Ik denk dat de foto's en filmpjes die we hiervan hebben nog niet half vertellen hoe mooi het hier is.
Iga Warta was een Aboriginal Community waar we twee nachten hebben gekampeerd. We hebben hier zelfs gewerkt joh! De lakens gevouwen, wc's gepoetst en de afwas gedaan en dat voor twee gratis overnachtingen, gratis lunch, gratis Aboriginal Tours (Campfire en Art tour) en natuurlijk de vriendelijkheid van deze gastfamilie. Echt een super vette ervaring, we vonden het gewoon jammer om hier weg te gaan.

Clare Valley
Onze laatste dag met Polly zijn we door de wijngaarden van Clare Valley gereden. MMjjummie! Bob achter het stuur en Lis maar lekker drinken... Nee hoor grapje, het was 11:00 uur 's ochtends dus dat viel best wel mee. Maar we hebben wel een paar lekkere wijntjes gekocht om vanavond met een vers stukje kaas te nuttigen. Yummie yummie yummie.

Tot de volgende keer!!

Liefs Lis & Bob

PS. Er is iets mis gegaan met onze mailinglist. Had je jouw e-mail adres al ingevuld, maar kreeg je dit bericht niet automatisch? Meld je dan even opnieuw aan! Sorry voor het ongemak!!

• 23 April 2011 - 10:07

PS 2, de foto's zijn we druk mee bezig. Hopelijk staan ze er dit weekend op!!

• 23 April 2011 - 10:40

Moon:

Zooo Lis en Bob, Wat een geweldig verhaal! En wat een super ervaring erbij! Ik lees met vlinders in mijn buik jullie belevenissen samen! Heerlijk! Have fun en Geniet!!

XX Simone

• 23 April 2011 - 13:21

Rob (gelukspop 1):

Ha Lis en Bob,

Gelukkig had ik even de tijd om die lap tekst te lezen, maar het was zeker de moeite waard:)
    mooie verhalen en ook zeker mooie foto's....alleen voor die camel toe's hoef je niet helemaal naar the outback;)

Super veel plezier nog en ik zal jullie volgend verhaal zeker weer lezen....

Kus
    Rob

• 23 April 2011 - 13:33

Lis Met Nog Een PS:

PS 3 :-)
    De foto's staan een beetje warrig door elkaar, maar het geeft jullie in elk geval een beeld he!!
    Nu weten we hoe het werkt!

• 23 April 2011 - 14:32

Bren(gelukspoppetje):

WOH WOH WOH. Super leuk om jullie verhaal weer te lezen. En die foto`s...helemaal geweldig. Maakt niks uit in welke volgorde ze staan, het ziet er geweldig uit. Die kus bij de skyline van Hong Kong!! En Bob dubbelgevouwen in die band..haha en ja nog veel meer mooie,maar dan ben ik nog wel ff bezig.
    Ben blij dat de gelukspoppetjes goed hun best doen! Had ze ook duidelijke instructie gegeven!
    Geniet er nog van en ik wacht met smacht op het volgende bericht!
    XXX

• 23 April 2011 - 15:31

Carla:

Hee Lis!
    Dit is pas het eerste mailtje wat ik van je reis ontvang? Ik had het er nog met Britte over dat we niet meer precies wisten wanneer je vertrok en nu blijk je al 2 weken weg te zijn!! Dus sorry dat ik niet eerder iets heb laten weten.. Je foto's en verhalen zien er weer geweldig uit dus geniet ervan samen en vanaf nu volg ik je reis op de voet ;)
    X Car

• 23 April 2011 - 17:32

Frank-papa:

Hallo Bob en Lis,wat een verhalen en dan die fotos, zeggen nog veel meer.Wat is het daar ongerept en mooi ,niet normaal. Wel humor hoor met sommige fotos ,maakt t wel heel leuk om naar te kijken zo'n serie.
    nou tot het volgende verslag.
    Veel liefs van frank-papa

• 23 April 2011 - 21:26

Nens:

Hoi Lis en Bob,
    Wow, ik ben sprakeloos, wat een mooie reis maken jullie. Lis ik ben waanzinnig trots op jou. Geniet samen van al dat moois en go for it. En Bob, jouw houden we er in! hahah Dikke zoen aan jullie alle twee en blijf schrijven!

• 24 April 2011 - 20:14

Marc En Saskia:

WOW!
    Mooie verhalen, gave foto's. In één woord - geweldig! Geniet samen van deze trip! Kijken uit naar nieuwe foto's en verhalen. Lfs X Mset

• 25 April 2011 - 10:30

Kim:

Hey Lis en Bob,
    Zelfs hier op de tribune bij de EHL wordt jullie verhaal gelezen! Lekker blijven genieten daar!
    Liefs Frans, Meike, Bas, Rens en Kim

• 25 April 2011 - 20:44

Bobenlis.waarbenjijn:

Hallo Lisette en Bob,

Wel saai dat ik dit ook alweer vertel, maar wat geweldig wat jullie zo allemaal mee maken, ik heb er geen woorden voor. Zou niets voor mij en Piet zijn.
    De foto's ook hoe krijg je het allemaal voor elkaar! Geweldig. Nu de groetjes en kijk alweer uit naar jullie volgende verslag.
    Groetjes, Wilma en Piet

• 26 April 2011 - 07:09

Nicole:

Hi Lis en Bob,

Wat een geweldige verhalen!!! Nu staat Australie zeker op onze lijst om te ontdekken! Nog super veel plezier!

Groetjes Nicole

• 26 April 2011 - 07:27

Claudia:

Jullie weten een mens wel jaloers te maken zeg, haha. Helemaal super. Gave foto's ook. Erg leuk om te lezen hoe leuk jullie het hebben samen. Op naar het volgende reisverslag. Kijk er nu al naar uit ;-)

Dikke kus Clau

• 26 April 2011 - 07:41

Pau:

WAT GAAAAAFFFFFFFFF!!!!!
    Om jaloers op te worden, super foto's en verhaal, wat hebben jullie het leuk!

kuss

• 26 April 2011 - 08:51

Bren (schoonzusje):

Haaaa Lis en Bob!!!
    Tsooo ik kreeg gewoon kippenvel bij het bekijken van jullie foto's! Tjeee wat mooi allemaal! En super leuk om jullie belevenissen te lezen. Geniet ervan en tot het volgende reisverslag :-)!!

ps. Van het weekend was de opening van Laserfun en alles was goed verlopen en erg gezellig! Natuurlijk jammer dat jullie er niet bij waren, maar ik geef jullie groot gelijk! Lekker genieten daar!!! We hebben foto's laten maken tijdens de opening en als we deze hebben zullen we wat foto's toesturen, zien jullie hoe het geworden is :-) Okay tot snel lieverds!!! -xxx- en knuffels, ook van Mo!

• 26 April 2011 - 09:33

Maurice:

heey liz en bob, hele vette foto's. ziet er echt super en avontuurlijk uit. Ik zou zeggen geniet er volle gas van

xx maurice

• 26 April 2011 - 13:58

Bieke:

Hey Schatsies,
    JALOERRRSS!!
    Ziet er echt heel sjiek en leuk uit!
    bij ons was Cuba ook echt super, maar dat is helaas alweer voorbij ....
    Geniet ervan, want voor je het weet is het bij jullie ook voorbij!!
    XXX vd zus

• 26 April 2011 - 17:39

Linda:

Ha Lis en Bob,

Wauw, wat een verhaal! Jullie zijn weer goed begonnen aan een geweldig avontuur samen. Super om te lezen en leuk om naar de foto's te kijken (waar ik toch wel lichtelijk jaloers van word;)).

Heel veel plezier, geniet en hopelijk tot snel met weer zo'n mooi verhaal.

Xxx Lin

• 26 April 2011 - 18:03

Britte:

Oh my god je bent weer terug!! Jullie zijn gewoon al down under, wat ben ik mega jaloers!
    Heb vandaag 2 mensen gehoord die ook gaan en al tickets geboekt hebben, terwijl ik laatst nog even stiekem mijn waarbenjij.nu las en jouw berichtje zag dat jij alweer thuis was, terwijl Fem en ik toen nog een paar weken hadden... Wat vliegt de tijd en wat heerlijk dat jullie daar nu alweer zijn. Carla en ik hadden graag nog afscheid genomen, maar ook hier ging de tijd even te snel :)
    Ontzettend gaaf om de verhalen te lezen en de foto's te zien. Als jullie nog tips nodig hebben, let me know en geniet ervan!!
    xxx

• 27 April 2011 - 05:27

Kim K.:

Hey Bob en Lis,

Wat een super verhalen weer en wat een geweldig mooie foto's!! Helemaal top dat jullie dit samen kunnen doen...geniet ervan samen!! X Kim

• 27 April 2011 - 08:36

Pita:

Hopi gaaf!!!!
    Ga zo door met foto's plaatsen :-D
    Ennu, hold on to jullie gelukspoppkes!!! :-p

Kus

• 27 April 2011 - 17:01

Esther:

He Lizzy en Bob

Alweer bijna een maandje onderweg en al zoooo veel gezien en meegemaakt.
    Tis echt om er jaloers van te worden, al dat moois daar.
    Verheug me alweer op de volgende foto's, ze waren echt prachtig.
    Genietze nog maar verder, en goed uitkijken.
    Kuzzie

• 28 April 2011 - 12:11

Wout:

Ej makkers,

Ziet er super vet uit!
    zen al jaloers op dat gereis van jullie!

Amuseer jullie!